#احسان_علیخانی

شایعه عجیب درگذشت یکی از مجریان صدا وسیما  (برنامه #ماه_عسل)!


 متاسفانه با ظهور و گسترش فضای مجازی همواره شاهد اخبار کذب در حوزه های مختلف هستیم. اخباری که توسط افراد و موسساتی با هدف، یا بدون هدف خاصی منتشر می شود. متاسفانه سیل جمعیت مردم در فضای مجازی به دلیل عدم توجه به دسترسی و کسب اطلاعات از منابع معتبر و هم چنین انتقال آن، باعث دامن زدن به این قضایا می شوند.
سوال اینجاست که علت ترویج چنین رفتارهایی در جوامع چیست؟ شاید عدم وجود جریان آزاد اطلاعات و عدم دسترسی مردم به منابع معتبر قسمتی از این ماجرا باشد.(این قانون هست ولی در عمل نیست!)

 اما بخش مهم دیگر آن این است که، دسترسی و انتشار چنین مطالبی و بازی کردن با آبروی دیگران علاوه بر اینکه جرم می باشد؛ از منظر اخلاقی نیز، درست نیست. شاید این اتفاق برای یکی از نزدیکان یا حتی خود شما بیفتد! حالِ آن لحظه خود را تجسم کنید، شاید تلنگری باشد که هر خبر و مطلبی را نخوانیم و اینکه حداقل آن را برای دیگران نفرستیم و منتشر نکنیم.

 از منظر #سواد_رسانه_ای اگر بخواهیم به چنین موضوعاتی بپردازیم ذکر این نکته ضروری است که  کانال ها، سایت ها و افراد مختلف برای اینکه ترافیک و بازدید مطالب خود را بالا ببرند. چنین مطالبی را منتشر می کنند و به واسطه افزایش بازدید کننده و اعضای کانال خود از طریق #تبلیغات درآمد کسب می کنند. اینجاست که مردم باید آگاهی خود را در زمینه رسانه ها و به ویژه رسانه های مجازی افزایش دهند. نبود سواد فضای مجازی تاکنون مشکلات زیادی را برای افراد معروف و حتی مردم عادی پیش آورده است. حتی در مواردی باعث خودکشی فرد یا ترد شدن او از جامعه شده است.

 امروز وقتی صحبت های این مجری از برنامه "مردم چی میگن" شنیده شد بسیار ناراحت کننده بود. زمانیکه اشاره کردند که بخاطر این ماجرا مادرشان را به بیمارستان منتقل کرده اند. و تمامی فامیل و آشنایان از این ماجرا آشفته شده اند.. حالِ خود این شخص بماند..!!

#سجاد_کرمی_نامیوندی #پژوهشگر و مدرس #سواد_رسانه_ای

 به کانال تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی بپیوندید.

https://goo.gl/VMq4qQ