#سواد_رسانه_ای_راهی_برای_افزایش_درک_ارتباطات_بین_فرهنگی
✍️ #سجاد_کرمی_نامیوندی

✅ امروزه با رشد وگسترش فناوری رسانه ها شاهد تاثیرات آن بر زندگی روزمره هستیم. رسانه ها عامل مهمی در تغییر و ایجاد هویت در جوامع هستند. در مبحث #همگرایی_رسانه (Media Convergence) شاهد به وجود آمدن #فرهنگ_همگرایی هستیم. فرهنگ همگرایی مبتنی بر #فرهنگ_مشارکتی (participatory culture) است؛ رشد فناوری رسانه ها باعث تغییر فرهنگ می شود. به عنوان مثال با آمدن شبکه های اجتماعی، زندگی مردم تحت تاثیر آن قرار گرفته است. ماهیت شبکه های اجتماعی، تشکیل شبکه در فضای مجازی است. که تاثیرات آن را می توانیم در زندگی عادی و واقعی مردم مشاهده کنیم. تشکیل #کمپین های مختلف شاهدی بر این ماجراست.
از طرفی با ظهور #شبکه_های_اجتماعی، در برخی جوامع که فرهنگ نویسا ضعیف است، این فرهنگ رشد پیدا کرده است. به عنوان مثال در جامعه ایرانی به دلیل شکافی که بین کهکشان #گوتنبرگ و کهکشان #مارکنی مدنظر مارشال #مک_لوهان وجود دارد، هم چنین ورود با تاخیر روزنامه در ایران، فرهنگ مطالعه به درستی رواج پیدا نکرده است. از طرفی پایین بودن فرهنگ مطالعه به کاهش فرهنگ نوشتن نیز منجر شده است. لذا می توان نتیجه گرفت که شبکه های اجتماعی به افزایش فرهنگ نوشتن در جامع ایرانی کمک کرده است. (البته متاسفانه #غلط_نویسی از معایبی است که در شبکه های اجتماعی رواج پیدا کرده است)
رسانه ها به عنوان عامل انتقال فرهنگ اگر درست هدایت شوند می توانند به گسترش ارتباطات میان فرهنگی و بین فرهنگی کمک کند. در مقاله ای با عنوان "گسترش ارتباطات میان فرهنگی از طریق یوتیوب با ارتقاء سواد رسانه ای" اشاره شده است که: مردم با افزایش #سواد_رسانه_ای در اشتراک مطالب در فضای مجازی دقت بیشتری می کنند. هم چنین می تواند با اشتراک گذاری محتوای مناسب، فرهنگ خود را به دیگر جوامع منتقل کنند. (منظور فرهنگ #والا به جای فرهنگ #مبتذل است). از طرفی با افزایش سواد رسانه ای به راحتی تحت تاثیر مطالب منتشر شده توسط رسانه های مختلف از جمله یوتیوب قرار نمی گیرند. زیرا مخاطب در این حالت دارای قدرت گزینشگری می شود. سره را از ناسره تشخیص می دهد. با روحیه انتقادی به مطالب می نگرد. آنچه گفته نشده، برای او مهم تر است از آنچه گفته شده است. در ادامه نیز با افزایش سواد رسانه ای خود او با تولید محتوای مناسب می تواند فرهنگ خود را منتقل کند.
در مبحث سواد رسانه ای کشورهای مختلف با اهداف خاصی سواد رسانه ای را آموزش می دهند. به عنوان مثال کشوری مانند #کانادا برای جلوگیری از ورود فرهنگ آمریکا قصد دارد از همان سنین کودکی سواد رسانه ای مردم را افزایش دهد. کشور کانادا هم چنین با اقداماتی نظیر تحریف و سانسور فیلم های هالیوودی و آمریکایی مانع از نفوذ فرهنگی این صنایع فرهنگی شده است. کشوری مانند #ژاپن نیز با آموزش سواد رسانه ای بیشتر رویکرد افزایش سواد تکنولوژیکی را مدنظر دارد. و برخی کشورهای دیگر برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی سواد رسانه ای را آموزش می دهند.
نکته مهمی که در سواد رسانه ای باید به آن توجه کرد این است که می توان با افزایش آگاهی مردم، تهاجم فرهنگی را به #تبادل_فرهنگی سوق داد. یعنی جوامع، با افزایش سواد رسانه ای می توانند با جوامعِ مختلف تبادل افکار و تبادل فرهنگی داشته باشند. سواد رسانه ای توجه ویژه ای به #تفکر_انتقادی دارد. تفکر انتقادی زمانی معنا پیدا می کند که بحث و گویی انجام شود. یعنی از طریق #تضارب_آرا و تجزیه و تحلیل آن با رویکردی انتقادی می توان گفت وگویی مفید داشته باشیم. وقتی تضارب آرا به وجود آمد، اینجاست که می توانیم رشد پیدا کنیم. مطالب را نقد کنیم و نقد شویم. با همین روحیه نقادانه می توانیم خودمان و فرهنگ مان را ارتقا دهیم. (کرمی نامیوندی، 1395) (برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد)
#سجاد_کرمی_نامیوندی
#مدرس_و_پژوهشگر_سواد_رسانه_ای
https://t.me/sknmil